Om Gota Media
Med lokal journalistik och opinionsbildning, med professionella mediestrateger och med effektiva distributionsbolag vill vi vara betydelsefulla för människorna, föreningarna och näringslivet i det lokala samhället. Vi är stolta över vårt uppdrag: att hålla demokratin levande och aktiv.
Vår publicistiska värdegrund
Vi vill spela en betydelsefull roll för att hålla demokratin levande och aktiv genom klassisk journalistik: nyhetsförmedling, opinionsbildning, information, granskning och folkbildning.
Läs merVår strategi
I omställningen till det nya medielandskapet är Gota Medias strategi både digital utveckling och klassiska printprodukter.
Läs merKoncernen Gota Media tar avstamp i sin publicistiska värdegrund och i uppdraget från ägarna att spela en betydelsefull roll för att hålla demokratin levande och aktiv.
Med stark lokal närvaro och nära relationer med läsare, kunder och andra aktörer erbjuder koncernens varumärken effektiv och relevant marknadskommunikation för näringsliv och handel.
Historia
Redan 1997 inledde dåvarande Borås Tidning AB och Sydostpress AB ett samarbete och ett korsvist ägande mellan tidningskoncernerna. I december 2002 togs det formella beslutet att fusionera bolagen vilket skedde under 2003 under det nya namnet Gota Media AB.
Koncernen har därefter expanderat genom förvärv men med kärnverksamheten inom lokal dagspress.
Styrelse och ägande
Majoriteten av Gota Media ägs av två stiftelser, Stiftelsen Barometern och Tore G Wärenstams stiftelse, genom Gota Media Holding AB. Därtill äger Bonnier och Amedia 30% genom Bonnier News Local AB.
Gota Medias styrelse
Bennie Ohlsson, ordförande
Rickard Petri
Katerine Andersson
Anders Dahlström
Anders Eriksson
Mikael Nestius
Håkan Palmborg
Ulf Nordgärd
Thomas Nilsson, arbetstagarrepresentant Unionen
Joel Besseling, arbetstagarrepresentant SJF
Jan Bertås, suppleant
Pierre Jonasson, suppleant
Ekonomisk information
Bokslutskommuniké 2021 för Gota Media AB
- Upplageintäkterna ökade till 553 MKR (531)
- TS-upplagan minskade med 2,2% (0,6)
- Betalningsgraden ökade med 0,4% till 89,4% (89,0)
- Annonsintäkterna ökade till 271 MKR (268)
- EDITDA-resultatet uppgick till 105 MKR (77)
- Rörelseresultatet uppgick till 80 MKR (40)
- Årets resultat uppgick till 103 MKR (39)
- Fortsatt stark finansiell ställning
Hållbarhetsrapport Gota Media 2021 (öppnas i ny flik)