Om Gota Media

Med lokal journalistik och opinionsbildning, med professionella mediestrateger och med effektiva distributionsbolag vill vi vara betydelsefulla för människorna, föreningarna och näringslivet i det lokala samhället. Vi är stolta över vårt uppdrag: att hålla demokratin levande och aktiv.

Vår publicistiska värdegrund

Vi vill spela en betydelsefull roll för att hålla demokratin levande och aktiv genom klassisk journalistik: nyhetsförmedling, opinionsbildning, information, granskning och folkbildning.

Läs mer

Vår strategi

I omställningen till det nya medielandskapet är Gota Medias strategi digitalt först.

Läs mer

Koncernen Gota Media tar avstamp i sin publicistiska värdegrund och i uppdraget från ägarna att spela en betydelsefull roll för att hålla demokratin levande och aktiv.

Med stark lokal närvaro och nära relationer med läsare, kunder och andra aktörer erbjuder koncernens varumärken effektiv och relevant marknadskommunikation för näringsliv och handel.

Styrelse och ägande

Majoriteten av Gota Media ägs av två stiftelser, Stiftelsen Barometern och Tore G Wärenstams stiftelse, genom Gota Media Holding AB. Därtill äger Bonnier och Amedia 30% genom Bonnier News Local AB.

Gota Medias styrelse

Bennie Ohlsson, ordförande
Rickard Petri
Katerine Andersson
Anders Dahlström
Anders Eriksson
Mikael Nestius
Håkan Palmborg
Ulf Nordgärd
Thomas Nilsson, arbetstagarrepresentant Unionen
Joel Besseling, arbetstagarrepresentant SJF
Jan Bertås, suppleant
Pierre Jonasson, suppleant

Ekonomisk information

Upplageintäkterna ökade till 599 mkr (577)

TS-upplagen minskade med -5,9% (8,6)

Betalningsgraden minskade till 87% (89%)

Annonsintäkterna minskade till 259 mkr (272)

EBITDA-resultatet uppgick till -41 mkr (27)

Rörelseresultatet uppgick till -61 mkr (29)

Årets resultat uppgick till -43 mkr (44)

Fortsatt start finansiell ställning

Hållbarhetsrapport Gota Media 2023 (öppnas i ny flik)

Årsredovisning Gota Media 2023 (öppnas i ny flik)